دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

اهتمام به گردآوری منابع دست اول در ایران باستان

در حین مطالعه تاریخ سیاسی ایلام به قلم استاد نادر میرسعیدی در کتاب تاریخ باستان به عبارتی رسیدم که برای سابقه آرشیو در ایران حائز اهمیت است. ایشان به نقل از هینس و کامرون چنین آورده اند: 

«به دنبال انقراض سلسله ایگ هلکی و پس از یک دوره پنج ساله هرج و مرج در ایلام سرانجام هلوتوش-اینشوشینک سلسله جدیدی را  تشکیل داد. 

شاه بعد از او شوتروک-نهونت اول (۱۱۸۵-۱۱۵۵ق.م.) بابل را تسخیر و در سال ۱۱۵۷ق.م. سلسله کاسی بابل را منقرض ساخت. پس از آن در زمان او ایلامیها به جنگهای متعددی با سلسله چهارم بابل معروف به سلسله دوم ایسین پرداختند. شوتروک-نهونت اول سنگ لوحه ها و مجسمه های متعددی را که اغلب به عنوان غنیمت جنگی به دست می آورد جمع آوری می کرد. 

شیلهک-اینشوشینک اول  (۱۱۵۰-۱۱۲۰ق.م.) از شاهان این سلسله دو بار بر ضد آشور و شش بار بر ضد بابل لشکرکشی کرد و در هر لشکرکشی به فتوحاتی نائل شد. بر لوحه ای سنگی شرح این لشکرکشی ها و نام ۲۵۰ مکان فتح شده به دست او نوشته شده است. وی در سال ۱۱۳۳ق.م. آشور-دن اول شاه آشوری را از اریکه قدرت به زیر کشید و در سال ۱۱۲۵ق.م. نینورت-نادین - شومی شاه بابل را اسیر کرد. او کتیبه های شاهان قبلی ایلام را جمع آوری و حفظ کرده آن کتیبه ها را عیناْ رونویسی و همراه کتیبه های اصلی نگهداری می کرد.»