دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

آرامگاه مخروبه کلیمیان آبادان: چالش یا فرصتی برای اعضای شورای شهر آبادان 3

آرامگاه مخروبه کلیمیان آبادان در منطقه خانه های نیرو دریایی قرار دارد. مخروبه شدن هر جایی به مرور تغییر کاربری آن را به دنبال خواهد داشت. امیدوارم شرایط به گونه ای پیش نرود که چنین اتفاقی برای این مرکز توریستی بیفتد.  

هنوز تعداد قابل توجهی از سنگ قبرهای این آرامگاه سالم است. این آرامگاه صرفا یک آرامگاه نیست. بلکه شاهدی است بر حضور تعداد قابل توجه کلیمیان در این شهر نوبنیاد در طول دوره پهلوی . حضوری که با وقوع جنگ تحمیلی محو شد. ازینرو سالهاست که کسی از بازماندگان این خفتگان به آنها سرنزده است. 

آرامگاهی که خود سندی است برای زبان فارسی و کابرد آن توسط کلیمیان ایران. زبانی که حداقل در این شهر توسط ارامنه و اروپاییان برای معرفی رفتگانشان مورد استفاده قرار نگرفته است.  

حداقل به خاطر زبان فارسی هم که شده است اعضای شورای شهر آبادان باید این آرامگاه را به یکی از مراکز توریستی شهر تبدیل نمایند. 

یک چهره اثرگذار در تاریخ تهران

محض اطلاع یکی از قدیم ترین اسناد شرعی تهران وقفنامه مسجدمدرسه حکیم محمدهاشم ابن محمدطاهر طهرانی است. حدوداْ یک قرن است که کسی اصل این وقفنامه را ندیده است. البته هیچ بعید نیست که اصل این سند وجود داشته باشد. اما اولاد واقف یا یک مجموعه دار به دلایل نامعلوم تاکنون آن را رو نکرده است.  

البته این وقفنامه یک وقفنامه نیست بلکه فشرده چهار وقفنامه است. این جانب تصویر و صورت مصحح این وقفنامه را بصورت مقاله ای با عنوان طبیبی مصنف با مسجدمدرسه و کتابخانه وقفی اش در تهران دوره شاه سلیمان صفوی در صفحات ۲۶۶ الی ۳۰۵ دفتر دوم اوراق عتیق منتشر کرده است.  

مجموعه مقاله ای در باب تاریخ بیمارستانهای ایران و هند

بالاخره پس از چند سال از برگزاری یک همایش بین المللی که در تهران در موزه تاریخ پزشکی برگزار شد مجموعه ای مشتمل بر هفت مقاله در باب تاریخ بیمارستان ها در ایران و هند سالهای ۱۵۰۰ الی ۱۹۵۰م. که زیرنظر دکتر فابریتزو اسپتزیاله و با حمایت انجمن ایرانشناسی فرانسه و انتشارات بریل (مهمترین انتشاراتی مطالعات جهان اسلام در اروپا) منتشر شد. سه مقاله از هفت مقاله به فرانسه و چهار مقاله هم به زبان انگلیسی است. فقط جهت اطلاع متذکر می شوم که سومین مقاله این مجموعه که به زبان فرانسه ترجمه شده به قلم این جانب است.  عناوین مقالات به قرار ذیل است: 

 

New Book: Hospitals in Iran and India, 1500-1950s
Edited by Fabrizio Speziale
Leiden: Brill, 2012. ISBN: 9789004228290

Table of contents

Introduction, Fabrizio Speziale

Hôpitaux et médecins avicenniens en Iran à l’époque safavide, Hasan Tadjbakhsh

Hospitals in Safavid and Qajar Iran: An Enquiry into Their Number, Growth and Importance, Willem Floor

Des particuliers au service du peuple. Le rôle des vaqf dans la fondation d’hôpitaux en Iran au début du XXe siècle, Omid Rezai

Together and Apart: Catholic Hospitals in Plural Goa, Cristiana Bastos

Tradition et réforme du dār al-šifā au Deccan, Fabrizio Speziale

Healing the People and the Princes: Hospitals,
akīms and Doctors in Bhopal, Claudia Preckel

Hamdard, How to Share Pain in a Muslim Way, Anna Vanzan

تارنمای مشخصات این کتاب جدید روی وب سایت بریل چنین است:‌

http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.brill.nl%2Fhospitals-iran-and-india-1500-1950s%23TOC_1&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNH9_casZ7_ZYodGYVv7-XKbN0bWFQ