دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

نمایشگاهی از نشان های دوره قاجار

کتابخانه مجلس کلاسی که برای برگزاری دوره سندشناسی و فهرست نویسی در نظر گرفته یکی از اتاق های موزه است. دیروز به اتفاق جناب بهمن بیانی از نشان های جورواجور دوره قاجار و قطعات خوشنویسی ممتاز که در اتاق های همجوار کلاس مستقر است دیدن کردیم. این نشان ها تا چندی قبل در تملک جناب بیانی بوده است. از بیانی پرسیدم این نشان مربوط و متعلق به چند نفر بوده است گفت سه نفر.  

ایشان بر اساس همین مستندات کتابی در خصوص نشانهای دوره قاجار تالیف کرده که انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور منتشر شود. 

 

مجموعه ای در تملک مرکز اسناد آستان قدس رضوی

در واپسین روزهای سال گذشته بود که حدود پنجاه فقره از اسناد دوره قاجار مربوط به منطقه آذربایجان را دیدم. صاحب مجموعه البته مدعی بود که ده برابر آن را در خانه دارد. در روزهای اول الی سوم تیرماه که به قصد زیارت امام رضا علیه السلام در آن مشهد بودم و در پایان سفر خدمت دوستان و محققان ارجمند آقایان حسن آبادی و نعمتی و خانمها محبوب فریمانی و شهیدی رسیدم متوجه شدم که مرکز اسناد موفق شده است کمتر از دویست فقره از آن اسناد را خریداری نماید. بنابراین مهندس افنانی از ارائه اسناد مربوط به موقوفات از جمله دو فقره از وقفنامه های سلیمان خان افشار را باضافه نسخه خطی شیخیه که حدوداْ نود نسخه می شد صرفه نظر کرده بود.   

گفتنی است با توجه به بیل بوردهایی که در صحن های مختلف حرم رضوی نصب است و آستان قدس از آن طریق فراخوان خریداری اسناد و نسخ خطی را داده است همچنین نگاه باز و محققانه آقای حسن آبادی به عنوان مدیر بخش اسناد بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه بر اسنادی اداری و تشکیلاتی به عنوان یکی از مهمترین مراکز حفظ و نگهداری و تحقیق اسناد تاریخی کشور قد علم کند. اسنادی که هرچه زودتر گردآوری و طبقه بندی شوند کمتر آسیب خواهند دید.