دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

مراحل صدور مجدد یک فرمان در آستان قدس رضوی

در شماره 18 دو فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ ایران تابستان -پاییز 1394 دانشگاه شهید بهشتی مقاله ای دیگر منتشر کرده ام. در این مقاله روند صدور یک منشور (فرمان) در آستان قدس رضوی سال 1332 ه. ق. را توضیح داده ام. بعلاوه تاکید نموده ام که اوضاع آستان خلاف آنچه که مکرر گفته شده و می شود آشفته نبوده است. 

این مقاله  حسن همکاری و توانایی حرفه‌ای در شرایط بحرانی: بررسی منشور مورخ صفر 1332 آستانه رضویه نام دارد که فرنگی اش می شود :

Collaboration and professionalism during a time of crisis: a study of a decree dated safar 1332/January 1914 from astaneye qoudse razavi 

انتشار 125 طغرا سند فارسی در سلسله انتشارات دانشگاه توکیو

روز یازدهم مرداد روزنامه اطلاعات درباره انتشار یک گزیده اسناد دوره قاجار متعلق به مجموعه محقق ارجمند جناب هاشم رجب زاده خبری منتشر کرده است. 

این مجموعه سومین مجلد از سری گنجینه اسناد فارسی. است که در دانشگاه توکیو منتشر شده است. این مجموعه اسناد عبادی و آیینی شیعه [اثنی‌عشری ] اسناد حقوقی و قضایی نامگذاری گردیده است. . 

.دکتر موریموتو بر این اثر مقدمه ای نوشته است. وی در این مقدمه تصریح نموده که استاد رجب‌زاده قرار است کل اسنادی را که  در اختیار دارد در طی یک برنامه مشخص به دانشگاه واگذار نماید و موسسه نیز مصمم است که همه آنها را به مرور در قالب چند مجلد منتشر کند

به نظر می‌رسد چنین اقدامی در توسعه ایران شناسی در آن کشور تحول بزرگی ایجاد نماید. و حوزه ایرانشناسی را نسبت به اروپا و آمریکا قوی تر نماید. . 


تجدید چاپ مقدمه ای بر شناخت اسناد تاریخی

امروز در حین بررسی سایت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی متوجه شدم کتاب. معروف سرهنگ جهانگیر قائم مقامی موسوم به «مقدمه ای بر شناخت اسناد تاریخی» پس از چهل و چهار سال با مقدمه دکتر محمدرضا نصیری  در سال 1394/2015 به قیمت 26 هزار تومان منتشر شده است.

 

استاد کوییچی هانه دا وفات یافت.

چند روز قبل در حین گفتگو دکتر آکیهیکو یاماگوچی، صفویه شناس ژاپنی و از فارغ التحصیلان دانشگاه سوربن، که این روزها در تهران هستند مطلع شدم که سه شنبه گذشته شانزدهم شهریور برابر با ششم سپتامبر 2016 پرفسور کوییچی هانه دا، ایرانشناس بزرگ ژاپنی، در کیوتو، زادگاهش وفات یافته است. وی هفتاد و دو سال بیش نداشت. علت وفات آن مرحوم  احتمالاً سکته مغزی بوده است. آن مرحوم تحصیلات خود را در دانشگاه تهران سپری کرده بود. او یکی از دو نفر ژاپنی است که ع. پاشایی ترجمه کتاب پرفروش هایکو، شعر ژاپنی از آغاز تا امروز را به آن ها تقدیم کرده است. 

وی با دکتر محمدرضا نصیری دوستی صمیمی داشت. همین قدر می دانم که آن دو کتاب تاریخ ایلچی نظام شاه نوشته خورشاه بن قباد را با هم تصحیح نمودند و در سال 1379 ش. در سلسله انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر نمودند.

یادش گرامی بادا.