دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

نشریه مطالعات ایرانی به روایت یک محقق ایرانی ساکن امریکا

اخیراً مجموعه مقالاتی خواندنی از محمود امیدسالار که سالهاست برای کتابخانه جان اف. کندی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لوس آنجلس کار می کند منتشر شده است. ناشر این کتاب سلسله انتشارات بنیاد موقوفات زنده یاد دکتر محمود افشار است که آنرا بعنوان سی و چهارمین گنجینه از سری قلمرو زبان فارسی و ادبیات دری منتشر کرده است. این مقالات در چهار فصل به قرار ذیل مرتب شده اند: 

۱- شاهنامه  

۲- متون  

۳- فن و تصحیح متن  

۴- مباحث ادبی 

این چهار فصل دربردارنده سی و دو مقاله است ازینرو این مجلد سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی نام یافته است. مقالات مذکور یا بقول ایشان «کاغذپاره ها» پیش از این در نشریات مختلفی از قبیل  آیینه میراث-  نامه بهارستان - ایرانشناسی -فرهنگ و مردم - ارج نامه عباس اقبال - گلستان - مجله پاژ - مجموعه آفرین نامه  چاپ شده بودند. 

امیدسالار سوای مقالات دو زیرنویس خواندنی هم در باب نشریه مطالعات ایرانی دارد. یکی از آنها چنین است:

 -«با اینکه نگارنده در همان سالی که این مقاله منتشر شد مقاله ای در رد آن نوشت و به مجله مطالعات ایرانی که در آن زمان به سردبیری یکی از فضلای ایرانی منتشر می شد ارسال داشت آن مقاله که رئوس مطالب آن در این نوشته به تقدیم می رسد مورد قبول سردبیر ایرانی آن نشریه واقع نشد. تسلط خارق العاده پیروان مکتب بدیهه سرایی شفاهی بر آنچه که درباره شاهنامه یا فردوسی در مجله مطالعات ایرانی Iranian Studies در امریکا چاپ می شود اجازه بیان هیچ دیدگاه دیگری را در این مجله نمی دهد؛ زیرا هیئت ژوری که سردبیران این مجله برای رد یا قبول مقالات به آنها متکی هستند، هر دو از پیروان مکتب بدیهه سرایی شفایی اند.  

اخیراً  هم باز مقاله دیگری از حقیر که بزودی در ژورنال دیگری به چاپ خواهد رسید و موضوع آن اختلاف نسخ شاهنامه فردوسی در مورد اسامی جانوسیار و ماهیار است، توسط یک سردبیر ایرانی دیگر همین نشریه به صلاحدید دو نفری که نه در نسخه شناسی کار کرده اند، و نه قادرند که نسخه خطی بخوانند، رد شد. 

بنابر این کسانی که در ایران در حسرت «آزادی قلم» یا «آزادی علمی» غربی را در سر می پرورانند، باید به این نکته توجه داشته باشند که از نظر تنوع بیان عقاید گوناگون علمی، مجلات ایرانی به مراتب بر ژورنال های علمی غربی، مخصوصاً مجله مطالعات ایرانی، برتری دارند؛ زیرا نشریات شرق شناسی امریکا و اروپا معمولاً تحت سیطره یک ایدئولوژی خاص منتشر میشوند و بیشتر تئوری یامکتب مد روز را در نظر دارند تا مدرک و سند و نحوه استدلال.»