دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

دستک

It contains detals of omid Reza'i books and articals and Footnotes.

تابلوی «بنیاد فرهنگ و هنر؛ انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران» چه شد؟

قریب بیست سال است که من اغلب روزها برای رفت و برگشت به محل کارم یا منزل از کنار «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» تردد می کنم. گفته شده است که نام اولیه این مؤسسه «انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه ایران» و سال تأسیس آن 1353 خ./1974 م. بوده است. حال آنکه ظاهرا این موسسه نام دیگری داشته است.

مؤسسه پژوهشی مذکور در نردیکی چهارراه امیراکرم واقع است در محدودة خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید وارطان آراکلیان و کوچه اتفاق و در چند قدمی ناحیه 1، منطقه 11 شهرداری . 

در دو ماه اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران دست به کار شده است تا زوائد بصری در و دیوارهای «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»  را پیرایش و بازسازی نماید. این اقدام تحت عنوان «حذف زوائد بصری و پیرایش شهری جداره پهنه فرهنگ و هنر رودکی» انجام شد که کاری بزرگ و بسیار قابل تقدیر است و هنوز ادامه دارد. دو سه روز قبل یک در دو لنگه چوبی را که در کوچه اتفاق باز می شده اما در بیست سال اخیر ظاهرا  هیچ وقت کسی از آن تردد نمی کرد هم مرمت شد. اولین کاری که روی آن انجام شد زدودن برچسب و رنگهای کهنه اش بود. وقتی که رنگها پاک شد چوبی نخودی رنگ و پلاک فلزی قهوه ای رنگی نمایان شد. اکسیدهای پلاک را که برطرف کردند نام دیگری غیر از «انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه ایران» روی آن نمایان شده است:

«بنیاد فرهنگ و هنر؛ انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران»


در کمال نگرانی و تعجب باید بگوییم از اواسط تیرماه سال جاری متوجه شدم که دیگر این پلاک فلزی روی درب وجود ندارد. امیدوارم کسی آن را ندزدیده باشد.